Materská škola Medvedzie 138, Tvrdošín

 

 

Š K O L S K Ý   P O R I A D O K

 

 

 

Školský poriadok prerokovaný pedagogickou radou: 31.08.2021

Školský poriadok prerokovaný radou školy: 11.10.2021

Školský poriadok schválený zriaďovateľom:

Školský poriadok vydaný:

Vydaním školského poriadku sa ruší školský poriadok z 12.03.2015

Školský poriadok vypracovala: Mgr. Monika Lajmonová, riaditeľka MŠ

                                                           Lýdia Žuffová, zástupkyňa MŠ

 

 

Obsah:
1.Charakteristika školy

2.Práva a povinnosti  detí a rodičov
3.Prevádzka a vnútorný režim materskej školy
4.Povinné predprimárne vzdelávanie
5.Bezpečnosť a ochrana zdravia detí a ochrana pred sociálnopatologickými javmi, diskrimináciou alebo násilím
6.Podmienky zaobchádzania s majetkom materskej školy

 
Školský poriadok je vypracovaný v zmysle zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (Školský zákon) a vyhlášky MŠ SR č.306/2008 o materskej škole v znení vyhlášky MŠ SR č. 308/2009 Z.z., VZN mesta Tvrdošín, Pracovného poriadku pre pedagogických a ostatných zamestnancov školy v pôsobnosti mesta Tvrdošín, s prihliadnutím na špecifické podmienky MŠ Medvedzie 138 a zákona č.596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve.
 
Školský poriadok je záväzný pre všetky deti navštevujúce materskú školu, ich zákonných zástupcov a zamestnancov materskej školy. Uvedený okruh osôb je povinný sa ním riadiť, neoboznámenie sa so Školským poriadkom nemôže byť dôvodom na jeho nedodržiavanie, resp. porušovanie jeho ustanovení. V prípade porušenia pravidiel Školského poriadku bude podľa miery závažnosti vyvodená zodpovednosť s možnosťou prijatia sankcií, na ktorých udelenie bude dotknutá osoba vopred upozornená.
 
Školský poriadok je zverejnený na verejne prístupnom mieste v materskej škole a na webovej stránke školy.
So školským poriadkom sú preukázateľným spôsobom /vlastnoručným podpisom na podpisovom hárku/ oboznámení všetci zamestnanci materskej školy.
 
 
1. Charakteristika materskej školy
 
MŠ podporuje osobnostný rozvoj detí v oblasti sociálno-emocionálnej, intelektuálnej, telesnej, morálnej, estetickej, rozvoja schopností a zručností. Utvára predpoklady na ďalšie vzdelávanie, pripravuje na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí.                                                                            
MŠ pracuje podľa vlastného školského vzdelávacieho programu „Nomikova básnička ti pomôže“ vypracovaného podľa Štátneho vzdelávacieho programu.
Materská škola je od 1.9.2015 10 – triedna, poskytuje celodennú výchovu a vzdelávanie deťom od dvoch do šesť rokov, deťom s odloženou povinnou školskou dochádzkou a deťom s dodatočne odloženou povinnou školskou dochádzkou.
Materská škola je umiestnená v 4 účelových budovách. V prvej budove MŠ Medvedzie 138 sú umiestnené triedy od č. I. až č. II. Do budovy, v ktorej sú umiestnené I. a II. trieda, sa vchádza vstupnou chodbou a šatňou do tried so spálňou, umyvárňou a sociálnym zariadením. V druhej budove, v ktorej sú umiestnené triedy č. III., IV., V. sa vchádza osobitne do každej triedy vstupnou chodbou so šatňami cez umyvárne do tried so spálňami, príručnými skladmi a kuchynkami. V tretej budove MŠ Medvedzie 138 sa do prízemnej budovy, v ktorej sú umiestnené  triedy VI., IX., vchádza osobitnými vchodmi cez šatne do tried so spálňami a sociálnym zariadením a skladmi.  V štvrtej budove MŠ Medvedzie 138 v časti Krásna Hôrka je umiestnená heterogénna trieda č.X. Budova je účelová, priestranná, so spálňou, šatňou, sociálnym zariadením a kuchynkou, ktorá slúži na vydávanie jedál.
V hospodárskych budovách sú na prízemí umiestnené kuchyne, sklady potravín, riaditeľne, kancelárie vedúcej ŠJ, priestory pre personál a sociálne zariadenia. Na poschodí sú práčovne, sušiarne, žehliarne, sklady bielizne, UP a sociálne zariadenia. V pivničných priestoroch sú sklady potravín, škrabka a výmenná stanica teplovodného rozvodu.
Pri prvej a druhej budove MŠ sa nachádza neoplotená záhrada. Pri tretej budove MŠ sa nachádza oplotený Detský park. Pri štvrtej budove MŠ v časti Krásna Hôrka sa nachádza oplotená záhrada.
 
2. Práva a povinnosti detí a rodičov
 
Práva a povinnosti dieťaťa a jeho zákonného zástupcu sú vymedzené v par. 144 školského zákona.
 
2.1Práva a povinnosti detí
 
Dieťa má právo na:
  • rovnoprávny prístup k vzdelávaniu,
  • bezplatné vzdelanie pre päťročné deti pred začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky v materských školách,
  • vzdelanie v štátnom jazyku a v materinskom jazyku v rozsahu ustanovenom zákonom,
  • individuálny prístup rešpektujúci jeho schopnosti a možnosti, nadanie a zdravotný stav,
  • úctu k jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnostnej a etnickej príslušnosti,
  • poskytovanie poradenstva a služieb spojených s výchovou a vzdelávaním,
  • výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a hygienicky vyhovujúcom prostredí,
  • organizáciu výchovy a vzdelania primeranú jeho veku, schopnostiam, záujmom, zdravotnému stavu,
  • úctu k svojej osobe a na zabezpečenie ochrany proti fyzickému, psychickému a sexuálnemu násiliu,
  • dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami má právo na výchovu a vzdelávanie s využitím špecifických foriem a metód, ktoré zodpovedajú jeho potrebám.
Povinnosti dieťaťa:
  • neobmedzovať svojím konaním práva ostatných osôb zúčastňujúcich sa výchovy a vzdelávania,
  • dodržiavať školský poriadok a ďalšie vnútorné predpisy školy,
  • chrániť pred poškodením majetok školy a majetok, ktorý škola využíva na výchovu a vzdelávanie,
  • konať tak, aby neohrozovalo svoje zdravie a bezpečnosť, ako aj zdravie a bezpečnosť ďalších osôb zúčastňujúcich sa na výchove a vzdelávaní,
  • ctiť si ľudskú dôstojnosť spolužiakov a zamestnancov školy,
  • rešpektovať pokyny zamestnancov školy, ktoré sú v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, vnútornými predpismi školy a dobrými mravmi.
 
2.2 Práva a povinnosti rodičov
 
Rodič (zákonný zástupca) dieťaťa má právo:
  • vybrať pre svoje dieťa MŠ, ktorá poskytuje výchovu a vzdelanie podľa zákona, zodpovedajúcu schopnostiam, zdravotnému stavu, záujmom a záľubám dieťaťa,
  • žiadať, aby sa v rámci výchovy a vzdelávania v škole poskytovali deťom informácie a vedomosti vecne a mnohostranne v súlade so súčasným poznaním sveta a v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania podľa tohto zákona,
  • oboznámiť sa so vzdelávacím programom MŠ a so školským poriadkom,
  • byť informovaný o výchovno-vzdelávacích výsledkoch svojho dieťaťa,
  • na poskytnutie poradenských služieb vo výchove a vzdelávaní svojho dieťaťa,
  • zúčastňovať sa výchovy a vzdelávania po predchádzajúcom súhlase triedneho učiteľa riaditeľa školy,
  • vyjadrovať sa k vzdelávaciemu programu školy prostredníctvom orgánov školskej samosprávy.
Rodič (zákonný zástupca)  dieťaťa je povinný:
  • vytvoriť pre dieťa podmienky na prípravu na výchovu a vzdelávanie v škole,
  • oboznámiť sa so Školským vzdelávacím programom,
  • oboznámiť sa so Školským poriadkom a následne dodržiavať podmienky výchovno-vzdelávacieho procesu svojho dieťaťa určené školským poriadkom,
  • dbať na sociálne a kultúrne zázemie dieťaťa a rešpektovať jeho špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby,
  • informovať školu o zmene zdravotnej spôsobilosti jeho dieťaťa, jeho zdravotných problémoch alebo iných závažných skutočnostiach, ktoré môžu mať vplyv na priebeh výchovy a vzdelávania,
  • nahradiť škodu, ktorú dieťa úmyselne zavinilo,
  • prihlásiť dieťa na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania,
  • ak sa dieťa nemôže zúčastniť na výchove a vzdelávaní v škole, jeho zákonný zástupca je povinný oznámiť škole príčinu jeho neprítomnosti. Za dôvod ospravedlniteľnej neprítomnosti sa uznáva najmä choroba (po ukončení choroby je potrebné priniesť potvrdenie od lekára), lekárom nariadený zákaz dochádzky do školy, mimoriadne nepriaznivé poveternostné podmienky, mimoriadne udalosti v rodine alebo účasť dieťaťa na súťažiach,
  • sledovať oznamy v šatni na nástenkách, na stránke MŠ,
  • zdržať sa znevažujúcich vyjadrení, statusov a komentárov na sociálnych sieťach týkajúcich sa pedagogickej činnosti a riadenia materskej školy,
  • uviesť kontakty na viac osôb, ktoré majú poverenie na prevzatie dieťaťa z materskej školy.
 
2.3Pravidlá vzájomných vzťahov s pedagogickými zamestnancami a ďalšími zamestnancami materskej školy
 
  • Zákonní zástupcovia detí, pedagogickí a prevádzkoví zamestnanci materskej školy sa v rámci korektných vzájomných vzťahov riadia nasledovnými pravidlami:
  • vytvárajú adekvátne pracovné podmienky, atmosféru na udržiavanie dobrých medziľudských vzťahov, navzájom spolupracujú
  • pri vzájomnej komunikácii vystupujú slušne, taktne, nekonfliktne s hľadaním optimálneho riešenia pre obe komunikujúce strany, neriešia konfliktné situácie pred deťmi
  • uplatňujú toleranciu, vzájomné rešpektovanie a úctu k sebe navzájom
  • uplatňujú iniciatívu, vzájomnú ochotu a pomoc
 
 
 
3. Prevádzka a vnútorný režim materskej školy
 
Prevádzka materskej školy bola prerokovaná s rodičmi, pedagogickou radou, radou školy a odsúhlasená zriaďovateľom.
Riaditeľka  MŠ: Mgr. Monika Lajmonová
Konzultačné hodiny: denne od 10.00 do 11.00 hod. (prípadne podľa predchádzajúceho dohovoru)
Zástupkyňa: Lýdia Žuffová
Konzultačné hodiny: denne od 10.00 do 11.00 hod.
Vedúca ŠJ : Mária Dedinská
 
3.1 Prevádzka materskej školy
MŠ Medvedzie 138 triedy č. I. – V.: od 6.00 do 16.00 hod.
MŠ Medvedzie 138 triedy č. VI. – IX.: od 6.00 do 16.00 hod.
MŠ Medvedzie 138 trieda č. X. Krásna Hôrka: od 6.30 – do 15.30 hod.
 
3.2   Vnútorná organizácia materskej školy
     Organizácia tried a vekové zloženie detí
  1. trieda: 2-3 ročné deti
  2. trieda: 3-4 ročné deti
  3. trieda: 4-5 ročné deti
  4. trieda: 4-6 ročné deti
  5. trieda: 4-6 ročné deti
  6. trieda: 2-4 ročné deti
  7. trieda: 4-5 ročné deti
  8. trieda: 5-6 ročné deti
  9. trieda: 2-4 ročné deti
  10. trieda: 2-6 ročné deti
 
  • Schádzanie a rozchádzanie detí
V čase od 6.00 do 6.45 hod. sa deti schádzajú v I. triede. O 6.45 hod. sa začína prevádzka aj v triedach č. II., III., IV., V. O 15.15 hod. sa triedy č. II., III., IV., V.  zatvárajú a prevádzka pokračuje v I. triede /zbernej/ do 16.00 hod.
V čase od 6.00 do 6.45 hod. sa deti schádzajú v VII. triede. Od 6.45 hod. sa začína prevádzka v VI., VIII., IX. triede. O 15.15 hod. sa triedy č. VI., VIII., IX. zatvárajú a prevádzka pokračuje v VII. triede /zbernej/ do 16.00 hod.
 
Prerušenie prevádzky oznámi riaditeľ MŠ oznamom spravidla týždeň vopred.
V čase letných prázdnin je prevádzka zabezpečená len v dvoch budovách materskej školy. Z dôvodov dezinfekcie a upratovania celého interiéru, je v materskej škole prerušená prevádzka na jeden mesiac vždy len v jednej budove materskej školy /vopred určenej/. Zákonní zástupcovia, ktorí majú záujem, aby ich dieťa navštevovalo v čase letných prázdnin materskú školu, sú povinní záväzne dieťa prihlásiť. V prípade väčšieho počtu prihlásených detí ako umožňuje kapacita, riadi sa materská škola usmernením zriaďovateľa.
V čase vianočných prázdnin, ak je nižší počet záväzne prihlásených detí ako 25, je prevádzka v materskej škole prerušená na čas, ktorý je vopred písomne prerokovaný s rodičmi, prípadne podľa pokynov zriaďovateľa. V tomto čase si zamestnanci čerpajú dovolenku, príp. náhradné voľno.
V čase jarných a jesenných prázdnin prevádzka v materskej škole nie je prerušená, prerušenie prevádzky nastáva len vo výnimočných prípadoch, po prerokovaní so zriaďovateľom.
Pri zníženom počte detí /napr. počas prázdnin, počas chorobnosti detí, počas výnimočného stavu.../ sa deti zlučujú  do nižšieho počtu tried. Zlučovanie sa uskutočňuje aj počas účasti pedagogických zamestnancov na vzdelávaniach, počas PN... a počet detí v triede neprevyšuje 24 detí.
 
3.3 Podmienky prijatia a dochádzky dieťaťa do materskej školy
  • Zápis a prijatie detí do materskej školy
Deti sa do materskej školy na predprimárne vzdelávanie prijímajú k začiatku školského roka v mesiaci máj alebo v priebehu školského roka, pokiaľ je voľná kapacita v materskej škole.
Pri prijímaní detí k začiatku školského roka zverejní riaditeľ MŠ  spravidla od 15. apríla príslušného kalendárneho roka na všetkých vchodoch do MŠ, na webovom sídle  miesto a čas podania žiadosti a podmienky prijímania. Na predprimárne vzdelávanie sa prednostne prijímajú deti, pre ktoré je plnenie predprimárneho vzdelávania povinné. Výnimočne možno do materskej školy prijať dieťa aj od dovŕšenie dvoch rokov veku. Podmienky prijímania detí na predprimárne vzdelávanie schvaľuje pedagogická rada na každý školský rok.
Formulár žiadosti o prijatie dieťaťa do materskej školy vydáva v určenom čase riaditeľ, rodič môže predložiť aj vlastný formulár žiadosti.
Rodič môže podať žiadosť: osobne, poštou, e-mailom.
 
  • Prijímanie detí so ŠVVP
Rodič dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami predloží spolu so žiadosťou a uvedenými dokladmi o zdravotnom stave aj odporúčanie všeobecného lekára pre deti a dorast, odporúčanie školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a informovaný.
Riaditeľka materskej školy po preskúmaní všetkých podkladov a okolností môže (nemusí) prijať dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vtedy, ak sú v materskej škole vytvorené vhodné podmienky, ak nie sú obmedzené práva ostatných detí a ak rodič včas informoval o zdravotnom stave dieťaťa. V prípade, že rodič pravdivo neuviedol skutočnosti o zdravotnom stave dieťaťa, neuviedol zmeny v zdravotnom stave a iné závažné skutočnosti (nepredložil potrebné odborné vyjadrenia), môže riaditeľka materskej školy po predchádzajúcom písomnom upozornení zákonného zástupcu rozhodnúť o prerušení dochádzky alebo o predčasnom ukončení predprimárneho vzdelávania.
Dieťa so ŠVVP prijíma riaditeľka MŠ na diagnostický pobyt, ktorý nesmie byť dlhší ako tri mesiace. Diagnostický pobyt slúži na to, aby sa zistilo, či sa u konkrétneho dieťaťa bude môcť výchova a vzdelávanie uskutočňovať ako výchova a vzdelávanie začleneného dieťaťa v bežnej triede, alebo ako výchova a vzdelávanie v špeciálnej triede, resp. v špeciálnej materskej škole. Počas diagnostického pobytu dieťaťa sa overí, či dôjde k zmene formy výchovy a vzdelávania, príp. či pristúpi, po predchádzajúcom upozornení zákonného zástupcu, k vydaniu rozhodnutia buď o prerušení dochádzky dieťaťa do MŠ, alebo o predčasnom ukončení predprimárneho vzdelávania z toho dôvodu, že MŠ nie je schopní vzhľadom na svoje podmienky poskytnúť výchovu a vzdelávanie primeranú druhu a stupňu zdravotného znevýhodnenia dieťaťa.
Prijatiu zdravého alebo postihnutého dieťaťa môže predchádzať adaptačný pobyt dieťaťa  po dohode rodiča s riaditeľkou MŠ. Adaptačný pobyt v materskej škole trvá najviac jeden mesiac (štyri hodiny denne). O forme pobytu sa rozhodne s prihliadnutím na individuálne osobitosti dieťaťa. V prípade zníženej adaptačnej schopnosti dieťaťa a v záujme jeho zdravého vývinu môže riaditeľ po prerokovaní s rodičom alebo na základe jeho písomnej žiadosti rozhodnúť o prerušení dochádzky dieťaťa do materskej školy ( na dohodnutý čas ) alebo o ukončení tejto dochádzky.
Rodič je povinný pri nástupe dieťaťa do MŠ poskytnúť všetky informácie potrebné k evidencii dieťaťa.
Riaditeľ materskej školy vydá rozhodnutie o prijatí/neprijatí dieťaťa na predprimárne vzdelávanie spravidla do 15. júna školského roka, ktorý predchádza školskému roku, v ktorom sa má predprimárne vzdelávanie dieťaťa začať.
  • Dochádza detí do MŠ
Rodič privádza dieťa do materskej školy spravidla do 8.00 hod. a osobne ho odovzdá triednej učiteľke. Spôsob dochádzky a spôsob jeho stravovania dohodne rodič s riaditeľkou materskej školy alebo triednou učiteľkou.
V prípade dochádzky dieťaťa v priebehu dňa, dohodne rodič čas jeho príchodu a spôsob stravovania tak, aby nenarušil priebeh výchovno-vzdelávacej činnosti ostatných detí.
Zodpovednosť za dieťa preberá pedagogický zamestnanec až po vstupe dieťaťa do triedy. Zákonný zástupca vstupuje do triedy len po dohode s triednou učiteľkou.
Prevzatie dieťaťa môže pedagogický zamestnanec odmietnuť, ak zistí, že jeho zdravotný stav nie je vhodný na prijatie do MŠ, ak:
 - má oči výrazne lesklé alebo červené, s hnisavým výtokom („karpinami“),
 - mu z uší vyteká tekutina a je zaschnutá na ušnici,
- mu z nosa vyteká hustá skalená tekutina, okolie nosa má červené, podráždené,
- má na tvári alebo na končatinách zapálené, hnisajúce miesta a miesta aj s chrastami,
 - má intenzívny dusivý kašeľ alebo výrazný vlhký produktívny kašeľ,
- má zvýšenú teplotu 37,5 po troch opakovaných meraniach.
Na prevzatie svojho dieťaťa z materskej školy môže zákonný zástupca písomne splnomocniť aj svoje ďalšie maloleté dieťa staršie ako desať rokov a ďalšie dospelé osoby s uvedením kontaktu.
V prípade, ak má materská škola podozrenie, že zákonný zástupca opakovane preberá dieťa pod vplyvom alkoholu alebo iných omamných látok, alebo ak sa u dieťaťa prejavia zmeny, nasvedčujúce zanedbávaniu riadnej starostlivosti, bude materská škola po predchádzajúcom písomnom upozornení zákonného zástupcu informovať o tejto skutočnosti príslušný Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, oddelenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately /zákon č. 305/2005 Z.z., par. 7 odst.1./.
V prípade, že zákonný zástupca dieťaťa nebude rešpektovať čas ukončenia prevádzky materskej školy neodôvodnene 3x (písomný zápis oboch strán), poruší školský poriadok, riaditeľka materskej školy môže rozhodnúť o predčasnom ukončení predprimárneho vzdelávania.
3.4 Úhrada poplatkov v materskej škole
  • poplatok na čiastočnú úhradu nákladov
Výška mesačného príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v materskej škole je určená všeobecne záväzným nariadením zriaďovateľa.
Za pobyt dieťaťa v materskej škole je zákonný zástupca dieťaťa v súlade s VZN povinný prispievať  na čiastočnú úhradu  nákladov mesačne do 8. dňa príslušného kalendárneho mesiaca. Výšku príspevku určuje mestské zastupiteľstvo v Tvrdošíne.
Od povinného príspevku za pobyt dieťaťa v MŠ je oslobodený zákonný zástupca, ak:
  • má dieťa jeden rok pred plnením školskej povinnej dochádzky,
  • predloží riaditeľovi doklad o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi,
  • je dieťa umiestnené v MŠ na základe rozhodnutia súdu
  • má dieťa pokračovanie povinného predprimárneho vzdelávania.
 
Povinný príspevok sa na základe rozhodnutia zriaďovateľa neuhrádza, ak:
  • dieťa prerušilo dochádzku do materskej školy na viac ako 30 po sebe nasledujúcich dní preukázateľne z dôvodu choroby alebo rodinných dôvodov na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu,
  • dieťa nebolo prítomné v materskej škole v čase školských prázdnin alebo ak bola prerušená prevádzka v materskej škole nariadená zriaďovateľom alebo inými závažnými dôvodmi.
  • poplatok za stravovanie dieťaťa
Rodič je povinný uhradiť príspevok na stravovanie dieťaťa, ak sa v materskej škole dieťa stravuje. Výšku príspevku stanovuje VZN Mesta Tvrdošín.
Z dôvodu bezpečnosti v zmysle platných predpisov uhrádzajú rodičia príspevok na stravovanie z osobného účtu.
 
V prípade, že rodič nebude uhrádzať príspevok na čiastočnú úhradu nákladov a príspevok na stravovanie v stanovenom termíne, riaditeľ materskej školy môže po predchádzajúcom upozornení rodiča, rozhodnúť o predčasnom ukončení predprimárneho vzdelávania, pretože bol porušený školský poriadok.
 
3.5 Vnútorná organizácia MŠ
 
Organizácia tried a vekové zloženie detí:
 
  1. trieda: 2-3 ročné deti
  2. trieda: 3-4 ročné deti
  3. trieda: 4-5 ročné deti
  4. trieda: 4,5-6 ročné deti
  5. trieda: 4,5-6 ročné deti
  6. trieda: 2-4 ročné deti
      VII. trieda: 5-6 ročné deti
       VIII. trieda: 5-6 ročné deti
       IX. trieda: 2-6 ročné deti
  1. trieda: 2-6 ročné deti
 
 Schádzanie a rozchádzanie detí
V čase od 6.00 do 6.30 hod. sa deti schádzajú v I. triede. O 6.45 hod. sa začína prevádzka aj v triedach II., III., IV.,V. O 15.15 sa triedy č.II., III., IV., V. zatvárajú a prevádzka pokračuje v I. triede do 16.00 hod.
V čase od 6.00 do 6.45 hod. sa deti schádzajú v VII. triede. Od 6.45 hod. sa začína prevádzka aj v triedach VI.,VIII., IX. O 15.15 sa triedy č. VI.,VIII., IX. zatvárajú a prevádzka pokračuje v VII. triede do 16.00.
Preberanie detí
Dieťa od rodičov preberá službukonajúca učiteľka, ktorá zaň zodpovedá od jeho prevzatia až po odovzdanie rodičovi /alebo inej splnomocnenej osobe/ alebo učiteľka, ktorá ju v práci strieda. Preberanie detí medzi učiteľmi je možné len písomne na základe aktuálneho zoznamu detí s podpisom preberajúceho a odovzdávajúceho (denník preberania a odovzdávania detí v materskej škole).
 
Organizácia prevádzky podľa aktivít poriadku
Učiteľka počas aktivít s deťmi odchádza z tried len v krajnom prípade a na nevyhnutne potrebný čas, pričom o dozor pri deťoch požiada kolegyňu, príp. inú zamestnankyňu materskej školy.
Výchovno-vzdelávacia činnosť v materskej škole pozostáva z ustálených organizačných foriem. V týchto formách sa vzhľadom na optimálny biorytmus a zdravú životosprávu dieťaťa predškolského veku uspokojujú rozmanité potreby a záujmy.
 
 
 
 
 
 
 
DENNÝ PORIADOK V MŠ MEDVEDZIE 138
 
6.00 – začiatok prevádzky v MŠ
 
6.00 - 8.30 - schádzanie detí, kontakt s rodičmi, hry a hrové činnosti podľa výberu detí, cielené dopoludňajšie vzdelávacie aktivity, zdravotné cvičenia, ranný kruh
 
8.30 – 9.00 – činnosti zabezpečujúce životosprávu – hygiena, desiata
 
9.00 – 11.00 -  zdravotné cvičenia, hry a hrové činnosti podľa výberu detí,  cielené dopoludňajšie vzdelávacie aktivity, príprava na pobyt vonku, pobyt vonku, vychádzka so získaním poznatkov o okolí, prírode, doprave, hry v záhrade
 
11.00 – 13.45 – činnosti zabezpečujúce životosprávu – hygiena, obed
- príprava na odpočinok – literárne, hudobné chvíľky a rozhovory, odpočinok
- krúžková činnosť
 
13.45 – 14.10 – hygiena, olovrant
 
14.10 -  16.00 - hry a hrové činnosti podľa výberu detí, popoludňajšie cielené vzdelávacie aktivity, krúžková činnosť, pobyt vonku
 
16.00 – ukončenie prevádzky v MŠ.
 
Tento univerzálny denný poriadok je mierne upravený v každej vekovej skupine, je pružný, umožňuje reagovať na potreby a záujmy detí.
 
 
 
 
 
 
 
 
  • Organizácia v šatni
Do šatne majú prístup rodičia. Pri prezliekaní a odkladaní vecí do skrinky vedú rodičia v spolupráci so všetkými zamestnancami materskej školy deti k samostatnosti a poriadkumilovnosti.
Za poriadok v skrinkách, náhradné oblečenie a vlastné hračky zodpovedá rodič, za estetickú úpravu šatne a uzamknutie vchodu triedy zodpovedá pedagogický zamestnanec príslušnej triedy a za hygienu určený nepedagogický zamestnanec.
 
  • Organizácia v umyvárni
Všetky triedy majú samostatnú umyváreň. Každé dieťa má vlastný uterák označený svojou značkou. Deti sa v umyvárni zdržiavajú len za prítomnosti pedagogického zamestnanca, ktorý ich učí základným hygienickým návykom a sebaobsluhe. Za celkovú organizáciu pobytu detí v umyvárni, uzatvorenie vody, spláchnutie WC a dodržiavanie príslušných hygienických, zdravotných a bezpečnostných predpisov zodpovedá pedagogický zamestnanec príslušnej triedy.
Za pravidelnú výmenu uterákov, za suchú a čistú podlahu a hygienu zodpovedá určený nepedagogický zamestnanec.
Rodičia nevstupujú do detskej umyvárne a WC a nepoužívajú školské WC (len v nutných prípadoch).
 
  • Organizácia v jedálni
Materská škola nemá spoločnú jedáleň, deťom sa jedlo podáva v triedach..
Za kvalitu a predpísané množstvo stravy, hygienu a kultúru stolovania zodpovedá  vedúca ŠJ. Vedúca ŠJ zabezpečuje zisťovanie počtu stravníkov a pitný režim.
Za organizáciu a výchovno-vzdelávaciu činnosť v triede počas podávania stravy zodpovedá riaditeľ materskej školy a pedagogickí zamestnanci. Pedagogickí zamestnanci vedú deti k osvojeniu si základných návykov kultúrneho stolovania, v maximálnej miere pri tom uplatňujú individuálny prístup k deťom. Počas jedla  deti nenásilne usmerňujú, podľa želania rodičov aj dokrmujú. Nenútia ich jesť.
Deti 2-4 ročné  používajú pri jedle lyžicu, deti 4-5 ročné  používajú v druhom polroku príbor, deti 5-6 ročné používajú kompletný príbor.
 
 
 
  • Pobyt detí vonku
Počas pobytu detí vonku je pedagogický zamestnanec povinný zabezpečiť deťom plnohodnotnú, organizovanú činnosť, venuje deťom zvýšenú pozornosť, dodržiava požiadavky bezpečnosti a ochrany ich zdravia v zmysle príslušných všeobecne záväzných právnych predpisov a pokynov riaditeľky materskej školy.
Vychádzky
Pri prechádzaní cez komunikáciu sa pedagogický zamestnanec riadi zásadami ochrany zdravia a bezpečnosti detí. Dáva znamenie zdvihnutou rukou alebo používa terč na zastavenie premávky, vchádza na vozovku prvý a odchádza z nej posledný. Deti používajú reflexné vesty a reflexné pásky.
Pobyt na školskom dvore, v detskom parku
Pedagogický zamestnanec, ktorý príde na dvor, do parku  s deťmi ako prvý, skontroluje bezpečnosť areálu, podľa potreby odstráni z dosahu nebezpečné predmety, prípadne zabezpečí ich likvidáciu nepedagogickým zamestnancom.
 
  • Organizácia v spálni
Počas popoludňajšieho oddychu v spálni dbá pedagogický zamestnanec na primerané oblečenie detí /pyžamo /, zabezpečí pravidelné vetranie spálne, ktoré neohrozí zdravie detí. Pri prezliekaní detí ich motivuje podľa ich schopností, vedie ich k sebaobsluhe a dôslednosti pri odkladaní častí odevu. Od odpočívajúcich detí neodchádza, individuálne pristupuje k deťom, ktoré nepociťujú potrebu spánku. Počas odpočinku detí si pedagogický zamestnanec dopĺňa triedne písomnosti, pripravuje si pomôcky, študuje odbornú literatúru.
 
  • Organizácia pobytu vonku počas letných mesiacov
V čase letných mesiacov s vysokými dennými teplotami musia mať deti pri pobyte vonku hlavu krytú vhodným doplnkom, aby sa predišlo úpalu. Oblečenie majú mať deti vzdušné, z prírodných materiálov. Ak majú v skrinke ochranný opaľovací krém a učiteľka je o tom informovaná, pred odchodom von ho dieťaťu pomôže použiť. Deti majú v plnej miere zabezpečený pitný režim.
V letnom období sa pobyt vonku na priamom slnečnom žiarení zvyčajne v čase od 11.00 do 15.00 hod. obmedzuje na minimum.
 
 
 
  • Organizácia krúžkovej činnosti
Na základe informovaných súhlasov rodičov materská škola ponúka deťom možnosť v spolupráci s CVČ, so ZUŠ zapojiť sa do krúžkov (anglický jazyk, mažoretky, disco tance...). Realizácia všetkých týchto aktivít je v popoludňajších hodinách. Lektori jednotlivých aktivít si preberajú deti na základe informovaného súhlasu, ktorý im písomnou formou dá rodič dieťaťa. V plnej miere zodpovedajú za zdravie a bezpečnosť detí.
 
  • Poskytovanie pedagogickej praxe
Na základe žiadosti študentov stredných odborných škôl a vysokých škôl pripravujúcich budúce učiteľky materských škôl môžu študenti realizovať v materskej škole pedagogickú prax. Žiadosť uvádza meno, priezvisko študenta, názov školy a termín realizácie praxe v materskej škole spolu s požiadavkami na študenta, materskú školu. Poskytovanie pedagogickej praxe schvaľuje zriaďovateľ mesto Tvrdošín. Za realizáciu pedagogickej praxe je zodpovedný riaditeľ materskej školy.
 
  • Pravidlá dodržiavania bezpečnosti a zdravia detí pri preprave dopravnými prostriedkami, organizovaní výletov a školských akcií
Na výletoch a exkurziách je potrebný dozor dvoch pedagogických zamestnancov a jednej poverenej plnoletej osoby s počtom detí podľa § 28 ods. 10) školského zákona.
Výlet alebo exkurzia sa organizuje na základe plánu práce školy, najviac na jeden deň. Pred uskutočnením výletu alebo exkurzie riaditeľom poverený pedagogický zamestnanec organizačne zabezpečí prípravu a priebeh týchto aktivít vrátane poučenia o bezpečnosti a ochrane zdravia.
 
 
4. Povinné predprimárne vzdelávanie
Plniť povinné predprimárne vzdelávanie musí každé dieťa, ktoré do 31. augusta (vrátane):
- dovŕši päť rokov veku, t. j. dieťa podľa § 28a ods. 1 školského zákona,
- dovŕši päť rokov veku a povinné predprimárne vzdelávanie plní formou individuálneho vzdelávania, t. j. dieťa podľa § 28b ods. 2 školského zákona,
- dovŕši šesť rokov veku, ale nedosiahlo školskú spôsobilosť, t. j. dieťa podľa § 28a ods. 3 školského zákona bez ohľadu na to, či plnilo povinné predprimárne vzdelávanie formou individuálneho vzdelávania – toto dieťa bude pokračovať v plnení povinného predprimárneho vzdelávania ešte jeden školský rok,
 - nedovŕši päť rokov veku, ale jeho zákonný zástupca k žiadosti o vedenie dieťaťa ako dieťaťa plniaceho povinné predprimárne vzdelávanie predloží súhlasné vyjadrenie príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a súhlasné vyjadrenie všeobecného lekára pre deti a dorast, t. j. deti podľa § 28a ods. 5 školského zákona,
- dovŕši päť rokov veku, ale zo zdravotných dôvodov je oslobodené od povinnosti dochádzať do materskej školy, lebo mu jeho zdravotný stav neumožňuje vzdelávať sa, t. j. dieťa podľa § 28a ods. 6 školského zákona.
 
4.1 Dieťa, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné
 
Pre dieťa, ktoré dosiahne päť rokov veku do 31. augusta, ktorý predchádza začiatku školského roka, od ktorého bude dieťa plniť povinnú školskú dochádzku v základnej škole, je predprimárne vzdelávanie povinné.
Povinné predprimárne vzdelávanie v materskej škole trvá jeden školský rok okrem prípadu uvedeného v § 28a ods. 3 školského zákona. Deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné, sa na predprimárne vzdelávanie prijímajú prednostne. Ide o všeobecnú povinnosť ustanovenú školským zákonom pre všetky materské školy zaradené v sieti škôl a školských zariadení SR (ďalej len „sieť“); ide o zákonom ustanovenú podmienku prijímania detí na predprimárne vzdelávanie do materskej školy. Povinné predprimárne vzdelávanie plní dieťa v materskej škole v obci, v ktorej má trvalý pobyt, teda v spádovej materskej škole17), ak zákonný zástupca pre dieťa nevyberie inú materskú školu, do ktorej ho riaditeľ tejto materskej školy prijme, ak je dostatok kapacít. Len v spádovej materskej škole má takéto dieťa garantované prijatie, ak sa pre ňu zákonný zástupca rozhodne. Riaditeľ spádovej materskej školy na povinné predprimárne vzdelávanie zo zákona prednostne prijíma deti s trvalým pobytom v danej obci, v ktorej má konkrétna materská škola sídlo a deti umiestnené v zariadení na základe rozhodnutia súdu (ide o deti umiestnené buď v „kamenných“ centrách pre deti a rodinu = bývalé detské domovy alebo v ich organizačných zložkách, v profesionálnych rodinách). Skutočnosť, že podľa § 59a ods. 1 školského zákona povinné predprimárne vzdelávanie plní dieťa v spádovej materskej škole, ak zákonný zástupca alebo zástupca zariadenia pre dieťa nevyberie inú materskú školu, predstavuje špecifikáciu všeobecnej povinnosti prednostného prijímania detí, pre ktoré bude predprimárne vzdelávanie povinné, a to bez ohľadu na miesto ich trvalého pobytu. Riaditeľ spádovej materskej školy je teda povinný prednostne prijať na predprimárne vzdelávanie deti, pre ktoré bude predprimárne vzdelávanie povinné, s trvalým pobytom v obci a deti umiestnené v zariadení na základe rozhodnutia súdu a má zároveň všeobecnú povinnosť prednostne prijať aj 17 ) Podľa § 8a zákona č. 596/2003 Z. z.: „Obec určí všeobecne záväzným nariadením spádovú materskú školu v zriaďovateľskej pôsobnosti obce pre deti s trvalým pobytom v obci, v ktorej plnia povinné predprimárne vzdelávanie. Ak je obec zriaďovateľom viacerých materských škôl, všeobecne záväzným nariadením určí pre každú spádovú materskú školu časť svojho územia. Ak obec nemá zriadenú materskú školu, môže uzavrieť písomnú dohodu s inou obcou o spádovej materskej škole.  Ak sa dieťa počas plnenia povinného predprimárneho vzdelávania presťahuje a má novú adresu trvalého pobytu, materská škola, do ktorej „patrí“ podľa trvalého pobytu, sa stáva jeho spádovou materskou školou, v ktorej dieťa plní povinné predprimárne vzdelávanie. Do tejto materskej školy musí byť dieťa prijaté, ak to dovoľujú jej kapacitné možnosti. Ak sa zákonný zástupca rozhodne po presťahovaní vybrať pre svoje dieťa inú materskú školu, ako je jeho spádová materská škola podľa novej adresy trvalého pobytu, o jeho prijatí rozhoduje riaditeľ tejto vybratej materskej školy s ohľadom na aktuálne kapacitné možnosti danej materskej školy. Riaditeľ materskej školy, do ktorej bolo dieťa, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné, prijaté, je povinný oznámiť túto skutočnosť riaditeľovi spádovej materskej školy podľa miesta trvalého pobytu daného dieťaťa. Ak ide o dieťa, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné a toto dieťa: - nemá v Slovenskej republike trvalý pobyt, alebo - nebolo prijaté do materskej školy podľa odsekov 1 až 3 § 59a školského zákona určí materskú školu, v ktorej bude plniť povinné predprimárne vzdelávanie okresný úrad v sídle kraja (odbor školstva). Určeniu materskej školy, v ktorej dané dieťa bude plniť povinné predprimárne vzdelávanie predchádza komunikácia okresného úradu v sídle kraja s riaditeľkou/riaditeľkami konkrétnej materskej školy/konkrétnych materských škôl, pretože aj prijatie v tomto prípade je limitované kapacitnými možnosťami konkrétnej materskej školy. Po zistení situácie v konkrétnych materských školách okresný úrad písomne (postačí aj e-mailom), vyzve zákonného zástupcu takéhoto dieťaťa, do ktorej materskej školy si má podať žiadosť o prijatie na predprimárne vzdelávanie. Následne zákonnému zástupcovia, po predložení kompletnej žiadosti, riaditeľka/riaditeľ danej materskej školy doručí rozhodnutie o prijatí jeho dieťaťa na predprimárne vzdelávanie.
Upozornenie: Dieťa, ktoré navštevuje materskú školu pred dovŕšením veku, od ktorého je predprimárne vzdelávanie povinné, sa plynulo stane dieťaťom plniacim povinné predprimárne vzdelávanie bez toho, aby jeho zákonný zástupca o to opakovane žiadal riaditeľa danej materskej školy – teda bez novej žiadosti. Skutočnosť, že dané dieťa od určitého školského roku plní povinné predprimárne vzdelávanie, sa vyznačí v osobnom spise dieťaťa. Inak sa postupuje v situácii, ak sa zákonný zástupca, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné, rozhodne, že dieťa prihlási na predprimárne vzdelávanie do inej materskej školy, ako je tá, ktorú jeho dieťa navštevovalo pred začiatkom plnenia povinného predprimárneho vzdelávania. Upozornenie: Ak sa zákonný zástupca rozhodne, že dieťa, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné, prihlási do inej materskej školy, ako je tá, ktorú jeho dieťa navštevovalo pred začiatkom plnenia povinného predprimárneho vzdelávania, v ním vybranej materskej škole požiada o prijatie svojho dieťaťa. K tejto žiadosti priloží aj potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti od všeobecného lekára pre deti a dorast obsahujúce aj údaj o povinnom očkovaní dieťaťa. Ak pôjde o dieťa so ŠVVP, k žiadosti o prijatie priloží nielen potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti od všeobecného lekára pre deti a dorast obsahujúce aj údaj o povinnom očkovaní dieťaťa ale aj vyjadrenie príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a odporučenie všeobecného lekára pre deti a dorast (toto odporúčanie môže byť aj súčasťou potvrdenia o zdravotnej spôsobilosti).
 
4.2 Dieťa pokračujúce v plnení povinného predprimárneho vzdelávania
Ak dieťa po dovŕšení šiesteho roka veku nedosiahne školskú spôsobilosť, riaditeľ materskej školy podľa § 5 ods. 14 písm. f) zákona č. 596/2003 Z. z. rozhodne o pokračovaní plnenia povinného predprimárneho vzdelávania. Inštitút „pokračovanie plnenia povinného predprimárneho vzdelávania“ sa uplatní vo vzťahu k deťom, u ktorých sa na základe záverov odborného vyšetrenia preukáže, že pokračovanie v predprimárnom vzdelávaní bude na prospech ich osobnostného rozvoja a rozvoja ich kľúčových kompetencií nevyhnutných na zvládnutie plnenia povinnej školskej dochádzky v základnej škole. Ak má materská škola pochybnosť o školskej spôsobilosti dieťaťa plniaceho povinné predprimárne vzdelávanie, vyžaduje sa jej úzka spolupráca so zákonnými zástupcami. Pri rozhodovaní o pokračovaní povinného predprimárneho vzdelávania nemá riaditeľ materskej školy kompetenciu rozhodnúť sám. Podkladom pre rozhodnutie riaditeľa materskej školy vo veci pokračovania plnenia povinného predprimárneho vzdelávania je podľa § 28a ods. 3 školského zákona vždy predloženie: - písomného súhlasu príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie, - písomného súhlasu všeobecného lekára pre deti a dorast a - informovaného súhlas zákonného zástupcu. Po predložení uvedených súhlasov následne riaditeľ materskej školy podľa § 5 ods. 14 písm. f) zákona č. 596/2003 Z. z. vydá rozhodnutie o pokračovaní povinného predprimárneho vzdelávania a uvedenú skutočnosť zaznamená aj v osobnom spise dieťaťa. Ak pôjde o dieťa, ktoré v príslušnom školskom roku navštevuje materskú školu a jeho zákonný zástupca sa rozhodne, že ešte v priebehu tohto školského roka (napr. v apríli alebo máji) „zmení“ materskú školu, a v „novej“ materskej školy má dieťa zároveň od nasledujúceho školského roka aj pokračovať v plnení povinného predprimárneho vzdelávania, takéto dieťa musí byť najskôr v priebehu príslušného školského roka do „novej“ materskej školy prijaté na základe žiadosti. Zákonný zástupca riaditeľovi tejto „novej“ materskej školy predloží aj: - písomný súhlas príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie, - písomný súhlas všeobecného lekára pre deti a dorast a - informovaný súhlas zákonného zástupcu, aby riaditeľ príslušnej materskej školy vedel, že do materskej školy prijíma na zostávajúcu časť školského roka dieťa, ktoré by malo od nasledujúceho školského roka pokračovať aj v plnení povinného predprimárneho vzdelávania. V tomto prípade riaditeľ „novej“ materskej školy, ak má v materskej škole voľnú kapacitu, vydá dve rozhodnutia: - ešte v priebehu príslušného školského roka vydá rozhodnutie o prijatí do materskej školy, v ktorej dokončí predprimárne vzdelávanie v tomto školskom roku (podľa § 5 ods. 14 písm. a) zákona č. 596/2003 Z. z.), a - následne v priebehu toho istého školského roka (aj s časovým odstupom niekoľkých dní alebo týždňov) vydá rozhodnutie o pokračovaní povinného predprimárneho vzdelávania podľa § 5 18 ods. 14 písm. f) zákona č. 596/2003 Z. z. od nasledujúceho školského roka a uvedenú skutočnosť zaznamená aj v osobnom spise dieťaťa. Ak pôjde o dieťa už pokračujúce v plnení povinného predprimárneho vzdelávania v niektorej materskej škole a zákonný zástupca sa na základe objektívnych alebo subjektívnych dôvodov rozhodne vybrať pre svoje dieťa inú materskú školu, riaditeľ „novej“ materskej školy, ktorú pre svoje dieťa vybral zákonný zástupca rozhodne o prijatí tohto dieťaťa do materskej školy. Rozhodnutie o pokračovaní plnenia povinného predprimárneho vzdelávania riaditeľ „novej“ materskej školy nevydáva, pretože o pokračovaní plnenia povinného predprimárneho vzdelávania už právoplatne rozhodol riaditeľ materskej školy, ktorú dieťa navštevovalo predtým; skutočnosť, že dané dieťa pokračuje v plnení povinného predprimárneho vzdelávania zaznamená v osobnom spise dieťaťa. Ak dieťa ani po pokračovaní plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole nedosiahne školskú spôsobilosť, začne najneskôr 1. septembra, ktorý nasleduje po dni, v ktorom dieťa dovŕšilo siedmy rok veku, plniť povinnú školskú dochádzku v základnej škole.
 
4.3 Dieťa plniace povinné predprimárne vzdelávanie pred dovŕšením piateho roku veku
V § 28a ods. 5 školského zákona sa ustanovila aj možnosť, že zákonný zástupca môže riaditeľa materskej školy požiadať, aby bolo na povinné predprimárne vzdelávanie prijaté dieťa, ktoré nedovŕšilo piaty rok veku do 31. augusta. Pôjde spravidla o deti s nadaním alebo o deti, ktoré dovŕšia päť rokov veku v priebehu mesiaca september, ktorých zákonní zástupcovia v nasledujúcom školskom roku s vysokou pravdepodobnosťou požiadajú o výnimočné prijatie na plnenie povinnej školskej dochádzky pred dovŕšením šiesteho roku veku dieťaťa podľa § 19 ods. 4 školského zákona, pretože podľa § 60 ods. 1 školského zákona, môže byť na základné vzdelávanie výnimočne prijaté len dieťa, ktoré nedovŕšilo šiesty rok veku a absolvovalo povinné predprimárne vzdelávanie. Upozornenie: Ak pôjde o dieťa, ktoré v danej materskej škole už absolvuje predprimárne vzdelávanie, zákonný zástupca podľa § 28a ods. 5 školského zákona požiada riaditeľa o prijatie dieťaťa na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania pred dovŕšením piateho roku veku najneskôr do 31. augusta daného roku a riaditeľovi predloží: - súhlasné vyjadrenie príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a - súhlasné vyjadrenie všeobecného lekára pre deti a dorast. Po predložení uvedených súhlasných vyjadrení riaditeľ materskej školy zaznamená skutočnosť, že dané dieťa bude od nasledujúceho školského roku dieťaťom plniacim povinné predprimárne vzdelávanie, len v osobnom spise dieťaťa. O danej skutočnosti nevydáva žiadne rozhodnutie. Inak sa rieši situácia, ak ide o dieťa, ktoré absolvuje predprimárne vzdelávanie v inej materskej škole a zákonný zástupca sa rozhodne, že na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania svojho dieťaťa pred dovŕšením piateho roku veku do 31. augusta daného roku vyberie inú materskú školu. Upozornenie: Ak ide o dieťa, ktoré v danej materskej škole ešte nie je prijaté, a jeho zákonný zástupca podľa § 28a ods. 5 školského zákona požiada riaditeľa o prijatie svojho dieťaťa na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania pred dovŕšením piateho roku veku do 31. augusta daného roku, takéto dieťa musí byť najskôr do danej materskej školy prijaté na základe žiadosti, ku ktorej zákonný zástupca priloží potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti, obsahujúce aj údaj o povinnom očkovaní. V prípade, že týmto dieťaťom bude dieťa so ŠVVP, priloží zákonný zástupca ešte aj 19 vyjadrenie príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a odporučenie všeobecného lekára pre deti a dorast. Zákonný zástupca spolu so žiadosťou zároveň predloží riaditeľovi danej materskej školy aj žiadosť o prijatie dieťaťa na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania pred dovŕšením piateho roku veku do 31. augusta daného roku, a k nej priloží: - súhlasné vyjadrenie príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a - súhlasné vyjadrenie všeobecného lekára pre deti a dorast. V tomto prípade riaditeľ danej materskej školy, ak má voľnú kapacitu: - vydá rozhodnutie o prijatí do materskej školy podľa § 5 ods. 14 písm. a) zákona č. 596/2003 Z. z. a - zaznamená skutočnosť, že dané dieťa bude od nasledujúceho školského roku dieťaťom plniacim povinné predprimárne vzdelávanie, len v osobnom spise dieťaťa. O danej skutočnosti nevydáva žiadne rozhodnutie.
 
4.4 Individuálne vzdelávanie dieťaťa, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné
Školským zákonom sa ustanovilo, že povinné predprimárne vzdelávanie môžu deti plniť nielen „inštitucionálnou“ formou, teda formou pravidelného denného dochádzania do materskej školy v pracovných dňoch v rozsahu najmenej štyri hodiny denne, ale aj inou, individuálnou formou. Individuálne (predprimárne) vzdelávanie sa chápe ako ekvivalent plnenia povinného predprimárneho vzdelávania realizovaného inštitucionalizovanou formou povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole zaradenej v sieti škôl a školských zariadení SR. Dieťa pri plnení povinného predprimárneho vzdelávania formou individuálneho vzdelávania neprestáva byť dieťaťom kmeňovej materskej školy. Podľa § 28b ods. 2 školského zákona, formou individuálneho vzdelávania môže povinné predprimárne vzdelávanie plniť dieťa, ktorého: - zdravotný stav mu neumožňuje plniť povinné predprimárne vzdelávanie v kmeňovej materskej škole (nejde ale o dieťa podľa § 28a ods. 6 školského zákona), - zákonný zástupca o to požiada materskú školu. Každé dieťa, ktorého zákonný zástupca písomne požiada o povolenie individuálneho vzdelávania dieťaťa, musí: - byť najskôr prijaté do kmeňovej materskej školy (ak do piateho roku veku nenavštevovalo materskú školu) alebo - už byť dieťaťom kmeňovej materskej školy (ak ju už navštevuje pred tým, ako sa pre neho predprimárne vzdelávanie stane povinným). Ak pôjde o dieťa, ktorého zdravotný stav mu neumožňuje plniť povinné predprimárne vzdelávanie v kmeňovej materskej škole a jeho zákonný zástupca požiada kmeňovú materskú školu, do ktorej je dieťa vopred prijaté, o povolenie individuálneho vzdelávania, prílohou k žiadosti je písomný súhlas všeobecného lekára pre deti a dorast. Predprimárne vzdelávanie dieťaťa, ktorému bolo povolené individuálne vzdelávanie podľa § 28b ods. 2 písm. a) školského zákona, teda „zo zdravotných dôvodov“, bude zabezpečovať kmeňová materská škola v rozsahu najmenej dve hodiny týždenne. Učiteľ, ktorý bude personálne zabezpečovať individuálne (predprimárne) vzdelávanie dieťaťa podľa § 28b ods. 2 písm. a) školského zákona, na konci polroku príslušného školského roku predloží riaditeľovi kmeňovej školy písomnú správu o individuálnom (predprimárnom) vzdelávaní daného dieťaťa. Ak pôjde o dieťa podľa § 28b ods. 2 písm. b) školského zákona, žiadosť zákonného zástupcu o povolenie individuálneho vzdelávania musí obsahovať: a) meno, priezvisko, dátum narodenia, rodné číslo a miesto trvalého pobytu dieťaťa, b) obdobie, na ktoré sa má individuálne vzdelávanie povoliť, c) dôvody na povolenie individuálneho vzdelávania, e) meno a priezvisko fyzickej osoby, ktorá bude uskutočňovať individuálne vzdelávanie dieťaťa, ktorému má byť povolené individuálne vzdelávanie, a doklady o splnení kvalifikačných predpokladov podľa odseku 4 § 28b školského zákona, f) ďalšie skutočnosti, ktoré majú vplyv na individuálne vzdelávanie dieťaťa. Vzor rozhodnutia o povolení individuálneho vzdelávania na základe žiadosti zákonného zástupcu, teda podľa § 28b ods. 2 písm. b) školského zákona je uvedený v prílohe č. 13. Výdavky spojené s individuálnym vzdelávaním dieťaťa podľa § 28b ods. 2 písm. b) školského zákona znáša zákonný zástupca. Predprimárne vzdelávanie tohto dieťaťa zabezpečuje zákonný zástupca dieťaťa prostredníctvom osoby, ktorá má ukončené najmenej úplné stredné všeobecné vzdelanie alebo úplné stredné odborné vzdelanie. Kmeňová materská škola, podľa § 28b ods. 6 školského zákona, v spolupráci so zákonným zástupcom alebo zástupcom zariadenia určí obsah individuálneho vzdelávania dieťaťa podľa odseku 2 písm. b) najneskôr do 31. augusta. Zákonný zástupca dieťaťa alebo zástupca zariadenia je povinný v čase a rozsahu určenom kmeňovou materskou školou zabezpečiť účasť dieťaťa podľa odseku 2 písm. b) na povinnom predprimárnom vzdelávaní v kmeňovej materskej škole v priebehu mesiaca marec; kmeňová materská škola v tomto čase posúdi, či sa pri individuálnom vzdelávaní plní obsah individuálneho vzdelávania. Pri posudzovaní plnenia obsahu individuálneho vzdelávania budú materské školy vychádzať z obsahu individuálneho vzdelávania, ktorý danému dieťaťu určili.
Povolenie individuálneho vzdelávania dieťaťa podľa § 28b ods. 2 písm. b) školského zákona riaditeľ kmeňovej materskej školy zruší: a) na žiadosť zákonného zástupcu, b) na základe odôvodného návrhu fyzickej osoby, ktorá uskutočňuje individuálne vzdelávanie dieťaťa, c) na návrh hlavného školského inšpektora alebo 21 d) ak sa neplní obsah individuálneho vzdelávania. V prípadoch uvedených v § 28b ods. 8 písm. c) a d) školského zákona sa konanie vo veci zrušenia individuálneho (predprimárneho) vzdelávania začína na podnet riaditeľa kmeňovej materskej školy. Riaditeľ kmeňovej materskej školy rozhodne o zrušení povolenia individuálneho vzdelávania do 30 dní od začatia konania a zároveň zaradí dieťa do príslušnej triedy kmeňovej materskej školy. Odvolanie proti rozhodnutiu o zrušení povolenia individuálneho vzdelávania nemá odkladný účinok, teda je vykonateľné aj v prípade podania opravného prostriedku. Aj keď sa na rozhodovanie riaditeľa súkromnej alebo cirkevnej materskej školy nevzťahuje Správny poriadok, uplatňuje sa aj pri jeho rozhodovaní vo veci zrušenia povolenia individuálneho vzdelávania „vylúčenie odkladného účinku“, čo v praxi znamená, že aj keď sa zákonný zástupca v súkromnej materskej škole alebo v cirkevnej materskej škole domáha preskúmania rozhodnutia o zrušení individuálneho vzdelávania, dieťa po doručení rozhodnutia o zrušení individuálneho vzdelávania, bude plniť povinné predprimárne vzdelávanie v kmeňovej škole, aj keď o odvolaní (preskúmaní rozhodnutia v cirkevnej materskej škole alebo súkromnej materskej škole) nebolo ešte rozhodnuté. Na všetky materské školy, bez rozdielu zriaďovateľa, sa v tejto veci vzťahuje 30-dňová lehota na vydanie rozhodnutia o zrušení povolenia individuálneho vzdelávania od začatia konania. Ak bude mať dieťa zrušené individuálne (predprimárne ) vzdelávanie z niektorého z dôvodov podľa § 28 ods. 8 školského zákona, bude bezodkladne, nasledujúci deň po dni, v ktorom bolo toto rozhodnutie vydané zaradené do príslušnej triedy kmeňovej materskej školy a začne plniť povinné predprimárne vzdelávanie v kmeňovej materskej škole formou pravidelného denného dochádzania v pracovných dňoch v rozsahu najmenej štyri hodiny denne podľa § 59a ods. 5 školského zákona.
 
4.5 Oslobodenie dieťaťa od povinnosti dochádzať do materskej školy zo zdravotných dôvodov, ak ide o povinné predprimárne vzdelávanie
Zákonný zástupca, ak pôjde o dieťa, ktoré síce dosiahne päť rokov veku do 31. augusta, ktorý predchádza začiatku školského roka, od ktorého bude dieťa plniť povinnú školskú dochádzku v základnej škole, avšak má nepriaznivý zdravotný stav, ktorý mu neumožní vzdelávať sa až do pominutia dôvodov, môže požiadať riaditeľa spádovej materskej školy podľa § 59a ods. 1 školského zákona o oslobodenie o povinnosti dochádzať do materskej školy a k žiadosti podľa § 28a ods. 6 školského zákona priloží: - písomný súhlas všeobecného lekára pre deti a dorast a - písomný súhlas zariadenia výchovného poradenstva a prevencie. Následne, po predložení žiadosti spolu s požadovanými písomnými súhlasmi podľa § 28a ods. 6 školského zákona riaditeľ materskej školy rozhodne podľa § 5 ods. 14 písm. d) zákona č. 596/2003 Z. z. o oslobodení dieťaťa od povinnosti dochádzať do materskej školy zo zdravotných dôvodov, ak ide o povinné predprimárne vzdelávanie. Dieťaťu, ktoré má vydané rozhodnutie o oslobodení od povinnosti dochádzať do materskej školy zo zdravotných dôvodov, ak ide o povinné predprimárne vzdelávanie sa neposkytuje žiadne vzdelávanie ani v materskej škole, ani individuálnym vzdelávaním, až do pominutia dôvodov, 22 pre ktoré došlo k oslobodeniu.
 
4.6 Zanedbávanie riadneho plnenia povinného predprimárneho vzdelávania
Zákonný zástupca dieťaťa nedbá o riadne plnenie povinného predprimárneho vzdelávania, najmä ak neprihlási dieťa na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania alebo ak dieťa, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné, neospravedlnene vynechá viac ako päť dní v mesiaci. Nesplnenie povinnosti zákonného zástupcu prihlásiť dieťa na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania.
Nesplnenie povinnosti zákonného zástupcu prihlásiť dieťa na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania a tiež neospravedlnené vynechávanie predprimárneho vzdelávania sa s účinnosťou od 1. septembra 2021, podľa § 5 ods. 16 zákona č. 596/2003 Z. z. považuje za nedbanie o riadne plnenie povinného predprimárneho vzdelávania18), ktoré môže vyústiť do uplatnenia inštitútu „osobitného príjemcu rodinných prídavkov“ podľa zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 600/2003 Z. z.“). Ak zákonný zástupca nebude dbať o riadne plnenie povinného predprimárneho vzdelávania, riaditeľ materskej školy má podľa § 5 ods. 15 zákona č. 596/2003 Z. z. povinnosť oznámiť obci (v ktorej má dieťa trvalý pobyt) a úradu práce, sociálnych vecí a rodiny podľa miesta trvalého pobytu alebo prechodného pobytu oprávnenej osoby (zákonného zástupcu dieťaťa) konkrétne prípady, keď zákonný zástupca dieťaťa nedbá o riadne plnenie povinného predprimárneho vzdelávania. Zanedbávanie riadneho plnenia povinného predprimárneho vzdelávania vecne príslušný úrad práce sociálnych vecí a rodiny bude následne posudzovať podľa § 12a ods. 1 písm. a) zákona č. 600/2003 Z. z. uplatnením inštitútu osobitného príjemcu.  Vecne príslušný úrad práce sociálnych vecí a rodiny rozhodne o uvoľnení osobitného príjemcu prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa ak oprávnená osoba (t. j. zákonný zástupca dieťaťa) dbá o riadne plnenie povinného predprimárneho vzdelávania nezaopatreného dieťaťa., najskôr však po uplynutí troch po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov od určenia osobitného príjemcu.
 
5. Bezpečnosť a ochrana zdravia detí a ochrana pred sociálnopatologickými javmi, diskrimináciou a násilím
 
Podľa § 8 ods. 1 vyhlášky o materských školách za vytvorenie bezpečných a hygienických podmienok na predprimárne vzdelávanie zodpovedá riaditeľ.
 
5.1. Bezpečnosť a ochrana zdravia detí
Za bezpečnosť a ochranu zdravia dieťaťa podľa § 8 ods.2 zodpovedajú pedagogickí zamestnanci materskej školy od prevzatia dieťaťa až po jeho odovzdanie zákonnému zástupcovi alebo ním splnomocnenej osobe. Za bezpečnosť detí počas krúžkovej činnosti zodpovedá učiteľ v prípade, ak sám vedie krúžkovú činnosť. Ak krúžkovú činnosť vykonáva so súhlasom zákonných zástupcov lektor, za bezpečnosť detí zodpovedá lektor.
Zákonný zástupca dieťaťa je povinný podpísať informovaný súhlas pri realizácii aktivity z plánu práce školy v zmysle § 2 písm. y/zákona č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Za dodržiavanie hygienických a bezpečnostných predpisov v priestoroch materskej školy a ochranu zdravia detí zodpovedajú aj nepedagogickí zamestnanci, a to v rozsahu im určenej pracovnej náplne. Kontrolu bezpečnosti na pracovisku, zistenie nedostatkov, používanie ochranných pracovných pomôcok vykonáva raz za mesiac  zástupca zamestnancov pre bezpečnosť a zdravie pri práci.
Na vychádzke nemôže mať pedagogický zamestnanec viac ako 20 detí od  štyroch do piatich rokov alebo 22 detí starších ako päť rokov. Pri vyššom počte detí alebo pri činnostiach, ktoré si vyžadujú zvýšený dozor, riaditeľ zabezpečí ďalšieho zamestnanca materskej školy. S triedou detí mladších ako tri roky, s deťmi vo veku od troch do štyroch rokov a s deťmi so zdravotným znevýhodnením sa uskutočňuje vychádzka vždy za prítomnosti dvoch zamestnancov.
Ak dieťa utrpí úraz, ktorý nie je potrebné ošetriť lekárom, ošetrí ho pedagogický zamestannec obvyklým spôsobom. Úraz a spôsob ošetrenia zaeviduje v zošite školských úrazov. Tento záznam dá rodičovi na podpis. Ak dieťa utrpí úraz, ktorý si vyžaduje ošetrenie lekárom, službukonajúci pedagogický zamestnanec sa ihneď skontaktuje s rodičom dieťaťa, s ktorým sa dohodne na ďalšom postupe. Ak je rodič nezastihnuteľný, odvedie dieťa na lekárske ošetrenie. Po návrate zaznamená úraz v zošite úrazov (za evidenciu úrazov – zodpovedná riaditeľka, zástupkyňa materskej školy) a znovu sa pokúsi o telefonický kontakt s rodičom. Zabezpečí odovzdanie lekárskeho záznamu o ošetrení úrazu rodičom dieťaťa.
V prípade úrazu, ktorý ohrozuje život dieťaťa, službukonajúci pedagogický zamestnanec požiada o privolanie rýchlej zdravotnej pomoci a rodičov ktorúkoľvek zamestnankyňu a súčasne dáva dieťaťu prvú pomoc. Ak dieťa potrebuje ošetrenie v nemocnici, službukonajúci pedagogický zamestnanec ho sprevádza až do príchodu rodičov. Taktiež úraz zaznamená v zošite úrazov a lekársku správu odovzdá rodičom.
 
Postup zamestnancov pri evidencii úrazov:
  1. škola vedie knihu evidencie registrovaných a neregistrovaných školských úrazov (neregistrovaný úraz –dieťa chýba po úraze menej ako štyri dni, registrovaný úraz – ak dieťa po úraze chýba v škole viac ako tri dni)
  2. evidencia obsahuje:
  • meno, priezvisko dieťaťa, ktoré utrpelo úraz,
  • deň, hodinu, charakter úrazu, stručný popis,
  • svedkov úrazu, meno a priezvisko pedagogického zamestnanca, ktorý vykonával dozor v čase vzniku úrazu, dátum zapísania úrazu do evidencie,
  • zariadenie, v ktorom bolo vykonané ošetrenie úrazu
  1. záznam do knihy evidencie úrazov spisuje pedagog. zamestnanec, ktorý vykonával v čase úrazu dozor nad dieťaťom (alebo triedna učiteľka)
  2. záznam vykoná pedagogic. zamestnanec v deň úrazu
  3. riaditeľka alebo zástupkyňa školy je povinná do 7. kalendárnych dní od vzniku každého školského úrazu zaevidovať ho prostredníctvom webovej aplikácie Úr (MŠ SR) 1-01 sledujúcej štatistiku úrazovosti na školách.
Vo veci finančného odškodnenia školského úrazu od poisťovne ďalej  koná riaditeľka školy v spolupráci so zákonným zástupcom dieťaťa.
 
Opatrenia v prípade pedikulózy
Hlásenie ochorenia: rodič, ktorý zistí zavšivenie dieťaťa, ohlási túto skutočnosť učiteľovi a riaditeľke materskej školy. Hromadný výskyt hlási riaditeľka na odbor RÚVZ.
Opatrenia:
  • pri výskyte pedikulózy u dieťaťa je rodič povinný navštíviť detského ošetrujúceho lekára a po odvšivení dieťaťa odovzdá triednej učiteľke potvrdenie o jeho uzdravení
  • osobnú a posteľnú bielizeň dieťaťa je nutné oprať pri vysokej teplote a vyžehliť
  • predmety prichádzajúce do priameho styku s vlasmi je potrebné ošetriť potrebným prípravkom.
Opatrenia v prípade výskytu infekčného ochorenia
Hlásenie ochorenia:
  • rodič je povinný oznámiť triednej učiteľke výskyt infekčného ochorenia dieťaťa, ale aj osôb žijúcich v spoločnej domácnosti
  • rodič je povinný dodržiavať všetky aktuálne nariadenia príslušných úradov a usmernení materskej školy.
 
5.2. Ochrana pred sociálnopatologickými javmi
V zmysle Dohovoru o právach dieťaťa sú učitelia povinný zabezpečovať aktívnu ochranu detí pred sociálnopatologickými javmi, monitorovať zmeny v správaní detí a v prípade dôvodného podozrenia z fyzického alebo psychického týrania či ohrozovania mravného vývinu dieťaťa bezodkladne riešiť problém v spolupráci s vedením školy, prípadne s pedagogicko - psychologickou poradňou, kontaktovať príslušný odbor sociálnych vecí, pediatra, príslušné oddelenie policajného zboru.
 
5.3 Opatrenia proti šíreniu legálnych a nelegálnych drog
- primeranou formou informovať deti o existencii drog a ich mimoriadne negatívnych účinkoch na zdravie človeka
- viesť deti k zdravému životnému spôsobu, rozlišovaniu zdravých a nezdravých návykov
- v prevencii využívať vhodnú a dostupnú literatúru
- poskytovať deťom dostatok podnetov a možností realizácie rôznych aktivít, a tým ich viesť k plnohodnotnému životu, kde  legálne či nelegálne drogy nemali svoje miesto
- v prípade podozrenia na šírenie legálnych a nelegálnych drog v prostredí MŠ bezodkladne informovať kompetentných (riaditeľka, zástupkyňa), ktorí vykonajú okamžité opatrenia.
 
 
6. Podmienky zaobchádzania s majetkom materskej školy
 
Vchody do materskej školy sú zaistené zámkami. Kľúče od vchodov vlastnia pedagogickí a nepedagogickí zamestnanci, ktorí zodpovedajú za jednotlivé triedy. V priebehu prevádzky v materskej škole za uzamykanie vchodov zodpovedajú učiteľky. V budove materskej školy je bez sprievodu zamestnanca materskej školy zakázaný akýkoľvek pobyt cudzej osoby.
V rámci bezpečnosti a ochrany detí sú rodičia spoluzodpovední za zatváranie vchodových dverí, nevpúšťanie do budovy podozrivých a neznámych osôb a pri podozrení sú povinní upozorniť zamestnancov na danú skutočnosť.
Budova materskej školy je zabezpečená kamerovým systémom a alarmom, ktorý je súčasne napojený aj na mestskú políciu. Pedagogický zamestnanec po ukončení prevádzky v materskej škole každodenne kontroluje zabezpečenie budovy, zapína kamerový systém a alarm.
Každý zamestnanec materskej školy preberá hmotnú zodpovednosť za zverené predmety a pomôcky potrebné pri vykonávaní svojich pracovných povinností.
 
 
 
Podpisový hárok k školskému poriadku
školský rok: 2021/2022
 
Prehlasujem a svojím podpisom potvrdzujem, že som sa oboznámil/oboznámila so Školským poriadkom a som si vedomá svojich povinností a plnenia úloh, ktoré mi z neho vyplývajú
 
Personálne zabezpečenie školského roka
Vedúci zamestnanec:
  1. Mgr. Monika Lajmonová, riaditeľka MŠ
  2. Lýdia Žuffová, zástupkyňa MŠ
  3. Mária Dedinská, vedúca ŠJ
 
Pedagogický zamestnanec:
  1. Magdaléna Vranová
  2. Marta Jandurová
  3. Bc. Zdenka Kokošková
  4. Mgr. Monika Simanová
  5. Jarmila Motýľová
  6. Ing. Martina Krivdová
  7. Zuzana Štiptová
  8. Helena Pajunková
  9. Margita Tmáková
  10. Bc. Patrícia Úradníková
  11. Mgr. Mária Štrbíková
  12. Mgr. Martina Kováčová
  13. Bc. Martina Kožienková
  14. Anna Garguláková
  15. Katarína Zaťková
  16. Mgr. Karin Žulková
  17. Iveta Šálková
  18. Irena Ondrejáková
  19. Jana Kráľová
  20. Mgr. Lucia Gejdošová
  21. Daniela Medvecká
  22. Ing. Edita Poláková
Nepedagogický zamestnanec:
  1. Iveta Žáková
  2. Mária Bebejová
  3. Viera Ontková
  4. Renáta Brnová
  5. Viera Skutková
  6. Mária Tomanová
Zamestnanec školskej jedálne:
  1. Igor Polák
  2. Viera Lucká
  3. Jana Žáková
  4. Lucia Kokošková
  5. Marcela Jarošová
  6. Marta Pappová
  7. Katarína Chomová